Diverse richtingen binnen het onderwijs
Onderwijs. Het belangrijkste wat je een kind mee kan geven. Het onderwijs bepaalt wat je kind later gaat doen, wat je kind allemaal leert en hoe je kind leert. In Nederland hebben we diverse vormen en soorten van onderwijs. Je kunt als ouder en als leerkracht kiezen uit diverse richtingen binnen het (basis)onderwijs.
Verschillende richtingen binnen het onderwijs
Er zijn verschillende richtingen binnen het (basis)onderwijs. Je kunt er voor kiezen om je kind naar een Openbare School te sturen, of wil je je kind levensbeschouwing meegeven?
Het openbaar onderwijs
Op algemene grondslag en gaat uit van de overheid.
Het bijzonder onderwijs
Heeft als grondslag een Godsdienst, een onderwijskunde of een levensbeschouwing in samenhang met een stichting.
Bijzonder onderwijs op basis van een godsdienst heet
confessioneel onderwijs. Dit onderwijs gaat uit van een godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag.
Dit kan zijn onder andere:
- Protestants-Christelijk
- Rooms-Katholiek
- Joods
- Reformatorisch
- Gereformeerd
- Islamitisch.
Bijzonder onderwijs op basis van een onderwijskunde heet
Bijzonder Neutraal Onderwijs.
Onder andere:
- Montessori Onderwijs
- Dalton Onderwijs
- Jenaplan Onderwijs
- Leonardo School
- Vrije School
- Ervaringsgericht Onderwijs
- Iederwijs
- Democratisch Onderwijs
Speciaal Basisonderwijs
Heeft je kind extra aandacht of hulp nodig dan zijn er ook Speciale Scholen. Deze scholen zijn opgesplitst in 4 clusters:
- Cluster 1: visueel gehandicapte kinderen of meervoudig gehandicapte kinderen met een visuele handicap
- Cluster 2: dove of slechthorende kinderen, kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben
- Cluster 3: lichamelijk gehandicapte kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap, of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben
- Cluster 4: zeer moeilijk opvoedbare kinderen ZMOK, langdurig zieke kinderen anders dan met een lichamelijke handicap en kinderen in scholen verbonden aan pedologische instituten